2012. június 10., vasárnap

Egy lyukkamera (szolárgráf) készítésének története (Galambos László)

Az egész úgy kezdödőtt, hogy a Polarisban egy előadáson érdekes témáról volt szó: történetesen a lukkamera / szolárgráf / használatáról, készítéséről.

Mivel érdekelt a téma, eldöntöttem, hogy készítek magamnak egy párat. Minden hozzávalóm megvolt, kivéve a fotópapirt, ezt Hanee csillagásztársunktól kaptam, ezúton is hálás köszönet érte. Egy esős napon hozzáláttam a kamerák elkészítésének.

Az első lépés: a kamera dobozának oldalára egy kb.1 cm-es lukat kellett csinálni,  a tetejétől kb. 1cm-re.

Én ezt úgy oldottam meg, hogy a lyuk szája szabályos legyen, hogy egy 10-es bőrjukasztót a gázlángon felfórrósítottam és azzal kivágtam a doboz oldalát. Ezzel a technikával a nyílás semmilyen utómunkát nem igényelt és szép szabályos lett.

A második lépés: Egy fém üdítősdobozból kivágtam pár db 2x2 cm-es négyzetet. Ezekbe csináltam egy erősebb varrótűvel a lukakat, ami később a kamera objektívje lesz. A kilukasztott fémlapokat ezek után matt feketére festettem.

Harmadik lépés: A kamerák összeállítása: A  dobozokra készített 1 cm-es nyilásokra fektettem a kilyukasztott 2x2 cm-es fémlapokat, majd fekete szigetelőszallaggal rögzítettem. A kis furatot is leragasztottam, hogy ne menjen sehol fény a dobozba. Végül a fotópapirból sötétkamrában méretpontos csikokat vágtam és beletettem a kamerákba. A kamerákat bőven betekertem szigetelő szallaggal a beázást megelőzendő.

A három elkészült kamera a napfordulón lesz kitéve és reményeim szerint kibővül még egy nagyobb darabbal is.


A beszámolót írta: Galambos László (Popey37)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése