2014. március 15., szombat

Szolárgráf papírtesztek #1


Mivel már több papírral próbálkoztam szolárgráfokhoz, és mind más és más volt, ezért úgy döntöttem, nekivágok, és készítek egy átfogó papír tesztet. Persze nem csak magamnak, hanem mindenki okulására.

A következőkben a különböző papírtípusokról, és tulajdonságaikról olvashattok. Természetesen a teljesség igénye nélkül.

Teszt #1

Az első teszt képeimet a Magyarországon talán legolcsóbban fellelhető Forte papírokból állítottam össze.
A könnyebb eligazodás érdekében ejtenék pár szót ezen fotópapírok fő típusairól, tulajdonságaikról:

Típusok, és jelöléseik:
  • „B”         Legelterjedtebb, így legtöbb változatban gyártott volt a Bromofort (jele B), amely nagy fényérzékenységű, kékesfekete tónusú brómezüst nagyítópapír.
  • „F”         Szintén közkedvelt, sok változatban használt a Fortezo (jele F) klórbrómezüst anyag. Ez a Bromofortnál melegebb tónusú volt, sőt létezett ennek egy még barnásabb tónusú változata, amit a jelzést követő B betű mutatott: mindössze hat kivitelben készült
  • „P”         A tucatnyi változatban gyártott Portura (jele P) klórbrómezüst papírt meleg tónusa miatt elsősorban műtermi portré fényképek készítésére ajánlották.
  • „V”         a legkisebb érzékenységű Verdita (jele V) jódezüst másolópapír, amely mindössze két változatban készült, és talán mondhatjuk azt, hogy már 50 évvel ezelőtt is a múlt anyaga volt, olyannyira, hogy a másoláshoz szórt napfényt javasoltak.


Gradáció
A fotópapírok legfontosabb jellemzője a gradáció, azaz mekkora megvilágítási tartományt - amely a negatív kép fekete-fehér árnyalatterjedelméből adódik - képes arányos feketedéssel megjeleníteni.

FES         Extra lágy
S             Lágy
Sp           Speciális
N            Normál
H             Kemény
EH          Extra kemény


Vastagság

0             Extra vékony
1             Vékony
2             Normál
3             Vastag
4             Extra vastag (kartonlap szerű)


Felépítés:

Muszáj egy pár szót ejtenem a papírok felépítéséről is. Így talán jobban érthető, hogy mi miért történik.
  1. Hagyományos fotó papírok: Az alap papírra van felvíve a különböző típusú fényérzékeny emulzió
  2. Szövet alapú papírok: Itt egy Baryta (főként bárium-szulfát) bevonat található, mely a.) világosítja  a képet, b.) megakadályozza a vegyszereket, hogy bejussanak az alap papírba.
  3. Fedőréteggel ellátott változat: Itt a fényérzékeny emulzión egy védőbevonat található.
  4. Resin-coated: dupla védelemmel ellátott papírok. Mindkét oldalról polietilén műgyantával be van vonva az alap papír, így se nedvesség, se vegyszerek nem juthatnak bele. Valamint a fényérzékeny emulzió is le van fedve egy védőbevonattal.



Tesztpapírok:

Az általam előkészített teszthez az alábbi papírokat szedtem össze:
  • FPN2: (F)Fortezo, (P)Resin-coated, (N)Normál gradáció, (2)Normál papírvastagság
  • FPS1: (F)Fortezo, (P)Resin-coated, (S)Lágy gradáció, (1)Vékony papírvastagság
  • BSP0: (B)Bromofort, (Sp)Speciális gradáció, (0)Extra vékony papírvastagság
  • BSP4: (B)Bromofort, (Sp)Speciális gradáció, (4)Extra vastag papírvastagság
  • BS4: (B)Bromofort, (S)Lágy gradáció, (4)Extra vastag papírvastagság
  • BN0: (B)Bromofort, (N)Normál gradáció, (0)Extra vékony papírvastagság
  • BH0: (B)Bromofort, (H) Kemény gradáció, (0)Extra vékony papírvastagság
  • Color P-II: Színes fotópapír


Az eredmények:
Az alábbi képen látható a negatív, valamint az előhívott kép.



Jól látható, hogy a két „Resin-coated" teljesített a legjobban. Bár a kép Speciális gradációjú is elég szép eredményt hozott. 

Észrevehető, hogy a fényes felületű papírok, mind tükröztek. Valamelyik jobban, valamelyik kevésbé. De mindegyiken látszik, hogy több extra vonal keletkezett.
Ami szintén egyből látszik, hogy a színes papír (Color P-II) szinte használhatatlan lett. (Bár ez lehet, hogy az scanneres előhívás miatt van, és vegyszeres előhívás más eredményt adna).

Amit mindenképpen még megemlítenék, az az, hogy a jól látható, hogy szinte mindegy, milyen papírral próbálkozunk, lévén mindegyik ad eredményt. Esetünkben látható, hogy kifejezetten szép és használható végeredményt! Persze némelyik kissé sötét lett, de a teszt csak 1,5 hónapos volt, így talán a megvilágítás is más lenne fél év után. Meg persze az előhívás során számtalan beállítást végig lehet próbálni, és így javítani a képek minőségét.


Konklúzió:

Ha lehet, az alábbi dolgokra figyeljetek a papír vásárlásnál:
1.) Semmiképpen ne legyen fényes! Inkább félfényes, vagy a legjobb a matt!
2.) Ha lehet választani, válasszátok a „resin-coated” verziót
3.) Jó ha nem túl vastag, és nem is túl vékony. A vastag könnyen törik, ha megszárad. A vékony meg hajlamos nagyon összekunkorodni és könnyen gyűrődik.
De talán a legfontosabb az, hogy mindegy mit használtok, a lényeg, hogy próbálkozzatok, és készítsetek minél szebb képeket.

Nagy Olivér, 2014 Március


Forrás:
http://en.wikipedia.org/wiki/Photographic_paper
http://retronom.hu/index.php?q=node/18205

3 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nagyon jók a leírások az oldalon.
    Megkérdezhetem, hogy hol lehet beszerezni ilyen fotópapírokat?
    Szeretnék készíteni egy szolárgráfot, a legjobban tetszik az FPN2-es papíros változat.
    Előre is köszi a segítséget!

    VálaszTörlés
  2. Helló VL! Az Ilford hivatalos honlapján érdemes szétnézni:

    http://www.ilford.hu/files/frameset_termek.htm

    VálaszTörlés
  3. Ez is jó hely fotópapír beszerzésre:

    http://www.soosfoto.hu/webshop/2117/lejart-fotopapir-vegyesen-tobbfele-ar-

    VálaszTörlés